Startsida

söndag 6 september 2020

Coronablinkern

 Jag funderade idag på varför det är så viktigt att i media lyfta fram att coronaspårnings appen "coronablinkern" är säker och anonym att använda. 

Man kan i rubriken läsa att appen är finländsk och har laddats ner 1 miljoner gånger. 

När jag läste det fick jag en känsla av trygghet eftersom appen är inhemsk och att 1 miljoner finländare knappast kan ha fel. 

Läser jag vidare i texten så hittar jag fler fraser som lyfter fram hur trygg jag är med just denna appen i min telefon.

"appen inte kan användas för övervakning", "hindra smittspridningen utan att avslöja sin identitet","institutet för hälsa och välfärd", "direktör för hälsomyndigheten","det är frivilligt", "teknologiexpert", "ingen information kvar om systemet hackas". 

Men varför är det så viktigt att känna mej trygg för att använda just den här appen?  Jag använder dagligen google maps appen som håller koll på vart jag rör mej och sparar data i historiken så jag senare kan kolla upp vilka rutter jag tog för 2 månader sen när jag var på bilsemester. Jag gillar att kolla sånt. :)

Varför inte berätta varför det är så viktigt att coronablinkern är anonym och säker att använda.

Om jag leker med tanken att coronablinkern var lite mer som just google maps appen. Att jag kunde kolla upp vem jag har träffat på gatan som har corona eller andra smittsamma sjukdomar, även kunde kolla upp vem jag själv har smittat senast när jag var ute på krogrunda. Kanske även kunna se vem som dött av smittsamma sjukdomar. 

Låt oss säga att jag är ut på resa och får en smittsam sjukdom. Jag kommer hem till finland där jag smittar ner 1 person på flygfältet. Den personen smittar i sin tur ner 2 personer som i sin tur smittar ner några till. Några av dessa hör till riskzonen och får allvarliga symptom och dör. Jag och alla andra som har appen kan kolla upp smittkedjan och kan konstatera att smittan från första början kom från mej. 

Pga coronan har jag blivit mycket mer medveten om att det är någon som för smittan vidare.

Smittsamma sjukdomar har funnits hela tiden. Jag har troligtvis någon gång spridit säsongsinfluensan eller nån annan säsongssjukdom. Skulle jag vilja veta min historik och om någon i min smittkedja har avlidit? Skulle jag vilja att andra skulle veta min historik? 

Enligt thl dör 20-60 personer per år i finland av säsongsinfluensan. Alla dessa människor har fått smittan av någon. Vore det en bra sak att veta vem som smittade? Kommer det i framtiden klassas som vårdslöshet ifall man åker till butiken med flunsa och smittar ner någon annan, eller kanske mord om någon du smittat avlider?




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar